Sunday, May 31, 2015

Sesil Karatantcheva už jednou byla hvězda, a znovu může být v 25 - RG

Paříž - Sesil Karatantcheva si nebyla vědomá, že si letos na French Open připomíná výročí. Když jí bylo patnáct let, tak rozesmutnila Venus Williams a v překvapivém tažení to dotáhla až do čtvrtfinále na Roland Garros v roce 2005.

"Vážně je to už deset let" ?, divila se Karatancheva po úterním vítězstvím nad Jelenou Jankovič v prvním kole. "Když přijedete na stejné místo každý rok, tak to prostě cítíte jako okamžik. Ale tenhle okamžik cítím, jakoby se stal včera, když jsem tady tou dobou hrála juniory".
Karatancheva vyhrála v roce 2004 ve čtrnácti letech juniorský grandslam Roland Garros bez ztráty setu. "Byla jsem velmi mladá a velmi sebevědomá v tom okamžiku, kdy jsem porazila Venus. Myslím si, že tenkrát mi bylo patnáct a půl a byla jsem mladá nadcházející superstar. Přicházela jsem z juniorů jako číslo jedna a šla jsem prostě s proudem jako bych patřila mezi ně a nemyslela na to".

"Nyní je to jiné. Nyní jste vyzrálejší a díváte se na věci z jiné perspektivy a ohlížíte se zpětně jak jste pracovali a co jste udělali správně a co špatně. Dostáváte myšlenku, že tenis je plný cest nahoru, ale i pádů a musíte si tyhle okamžiky prostě užívat, protože zítra tady dokonce nemusíte ani být".

Po roce 2005 tady Karatancheva nebyla. Na podzim téhož roka byla na 35. místě, kdy dosáhla svého maxima, ale antidopingový tribunál jí dal dva roky distanc za pozitivní anabolický nález steroidu nandrolon. Byl to nejdelší trest co hráčka mohla dostat. Taktéž byla nucena vrátit veškeré vyhrané prize money z turnajů.

Odvolání bylo zamítnutu a Karatancheva tým přišel s tvrzením, že v době nálezu byla těhotná. Karatancheva si stojí za svým a byla naštvaná, když tyhle zprávy unikly nejdříve do tisku ve francouzských novinách L´Equipe.
"Mám pocit, že můj osobní život byl odstraněn a zamával se mnou doleva a doprava", říká Karatancheva. " Myslím, že rozhodnutí tribunálu bylo trochu kruté, víte? Opravdu si nemyslím, že největším problémem 21. století je, že mladé dívky mohou být těhotné. Zároveň dodává. " Opravdu si myslíte, že bych si vymyslela takovou výmluvu, která  by zníčila můj osobní život? To opravdu, ne." 

Protože stále byla omezena počtem turnajů kvůli věku, tak také měla dostat nějakou ochranu proti tomuto trestu. " Nakonec jsem dostala ten nejvyšší možný trest, stejný jako by dostal dospělý". říká Karatancheva. " To je to co mě nejvíc bolí". 
Karatantcheva, ale za to cítí zodpovědnost, nebyla připravená na to, aby její život se přesunul od přísných tréninků a brzkých večerek, které regulovaly její dětství. 

"Největší svobodou bylo pro mě chození ven s přáteli a večírky. Chození ven do pozdních hodin a nemuset být doma v posteli do půl devátý večer, byla pro mě největší rebélie. Ale za to vždy musíš zaplatít." říká Karatantcheva. 
Zatímco jí zákaz držel mimo hru, minimálně ovlivnil její značnou sebedůvěru. " Já se vrátím", prohlásila shromážděným reportérům, poté co byl trest oznámen. " A můj návrat bude bouřlivý". 

Karatantcheva řekla, že se litovala pouhé tři dny po zákazu, než znovu začala trénovat a chodit do školy. Ale, když se vrátila na Tour v roce 2008, tak jí trvalo dalších čtyři a půl roku, než se dostala do Top 100. 

"Je spousty mladých talentovaných hráček a všechny chtějí být dobré". říkala o těch na nižších příčkách. " Finanční odměny stoupají nahoru a každý rodič si představuje svou malou holčičku, že budou příští Venus, Serena, nebo Maria Sharapova. Je to soutěž". 
Letos postoupila z kvalifikace do druhého kola na French Open a tím se dostává do Top 100 na světě potřetí. Tohle je potřetí od jejího návratu, kdy postoupila na Grandslamu, takhle daleko. " Mám na paměti, že mnoho hráček, tak daleko nikdy nepostoupilo na Grandslamu, tak je to pro mě výročí". 

Karatantcheva nemá žádné další očekávání do budoucna, ale říká, že věřím zkušenostem, které získala v mladším věku

"Spadla jsem dolů, dostala se nahoru, myslí si, že je to důležité, říká. Jsem ráda, že se to stalo takhle brzy. Je mi 25 a cítím se jako holky co padají dolů, kdežto já už jsem zpátky. Nakonec je to skvělý zážitek. Vzala jsem si to nejlepší a nejhorší ze života, takže si nemyslím, že někdo na mě něco hodí zase, protože už jsem na to připravená.". 




No comments: